Určitě je dobré se ve svém pracovním životě učit od dobrých managerů, leaderů a kolegů, ale z mého pohledu je stejně dobré učit se od těch špatných. Díky této kombinaci si postupem let uděláte svůj vlastní názor na to, jak by měl takový správný leader nebo manager vypadat. Myslím si, že HR Manager, který má následující dovednosti, je schopen nejen spravovat každodenní HR úkoly, ale také aktivně přispívat k celkovému rozvoji a strategii společnosti. Čím dynamičtější daná společnost je, tím si myslím, že je výrazněji vidět, když HR Manager nějakou z následujících dovedností nemá.
Etické chování
je základem pro dobrého HR manažer. Každý člen HR oddělení pracuje s důvěrnými informacemi a musí dodržovat etické standardy. Integrita a odpovědnost jsou klíčové pro budování důvěry mezi zaměstnanci a vedením. Cílem každého HRisty, ať už je to specialista nebo manager by mělo být to, aby měl důvěru a aby si tuto důvěru opravdu zasloužil. Není nic horšího, než když z HR unikají citlivé údaje do ostatních týmů a tudíž ve firmě panuje nedůvěra a lidé o problémech raději nemluví. Etický HR manažer se také snaží zajistit spravedlnost a nestrannost při všech rozhodovacích procesech. Při náboru kandidátů uplatňuje spravedlivé, objektivní a transparentní postupy, dodržuje rovné zacházení a omezuje možné konflikty zájmů. Také se stará o spravedlivé a transparentní odměňování zaměstnanců a stejné příležitosti pro všechny. Nemůže se stát například to, že někdo je něčí známý a proto dostává přidáno i když si to nezaslouží na úkor někoho, kdo by si to zasloužil.
Leadership a řízení týmu
Každý člověk ve vedení by měl být schopen vést a inspirativně řídit svůj tým. U HR Managera toto platí dvojnásob, protože kromě přímého vedení svého týmu má vliv na všechny lidi ve firmě. To zahrnuje schopnost správně motivovat členy týmu. Což jde ruku v ruce s tím, že o ně musí mít zájem a musí se je snažit poznat a pochopit. Každý z nás má jiné motivační faktory a pokud by manager uplatňoval pouze ten, který vychází z jeho vlastní motivace, nikdy neuspěje. V rámci motivace je důležité zajímat se i o osobní život svých lidí (samozřejmě v rozumné míře) a o obecné principy přístupu ke generačním rozdílům. Správný leader zároveň musí vytvářet pozitivní pracovní prostředí a lidi navzájem propojovat. HR Manager by měl mít komplexní přehled o všech oblastech HR ve společnosti tak, aby tým mohl efektivně řídit. Musí být také schopný identifikovat a rozvíjet klíčové kompetence v týmu a pracovat s klíčovými talenty. Neštěstí dnešního ledershipu je, že se do těchto rolí často dostanou velmi kvalitní a seniorní specialisté, kteří se však na leadership nehodí. V tu chvíli si firma z excelentního specialisty udělá podprůměrného leadera. Pokud však tento člověk má potenciál a firma s ním bude dál pracovat, může to být v pořádku. Většina firem v tom ale takovéhle leadery potom nechá utopit a ti se nikdy nestanou tím pravým leaderem, za kterým ostatní půjdou.
Komunikační dovednosti
jsou klíčové pro každého, kdo chce být v rámci vedoucích pozic úspěšný. Zároveň jsou klíčové pro kohokoliv, kdo pracuje na HR oddělení. Dobré komunikační dovednosti nejsou pouze o správném prezentování a umění small talks. Je to o schopnosti jasně komunikovat a vždy jít nenásilnou cestou k jádru problému. Ke správným komunikačním dovednostem patří také schopnost aktivního naslouchání. U toho je důležité to slovo “aktivní”, které znamená, že je klíčové nejen poslouchat, ale hlavně porozumět a poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu. Posledním a neméně důležitým bodem patřícím ke komunikaci je také zvládání konfliktů a řízení konstruktivní diskuse. Každý HR Manager musí být připravený i na dost vyhrocené a nepříjemné situace a musí být schopný v těchto situacích zachovat chladnou hlavu, správný tón hlasu a snažit se dojít k urovnání problému.
Jeden by si myslel, že komunikace je základ a každý přece umí komunikovat. Osobně jsem se ve svém pracovním životě potkala s hodně “managery”, kteří dle mého pohledu na tuto roli nikdy neměli dojít, protože jim tahle klíčová dovednost chyběla. Není nic horšího, než když lidé z firmy odcházejí se slovy “zažil jsem šikanu od nadřízeného”. Já ke komunikaci přistupuji tak, že si vždy vše zpětně v sobě hodnotím a snažím se poučit jak z toho, jak jsem se chovala a co jsem říkala já, tak z toho, jak se chovala a co říkala protistrana.
Mezilidské dovednosti
Schopnost budovat a udržovat pozitivní vztahy je pro lidi z HR klíčová. HRisti by vlastně měli být takovým interním firemním lepidlem, které dává všechny dohromady a buduje spokojenost. Navíc HR manager často pracuje jako mediátor při řešení problémů, proto je zásadní mít vysokou emoční inteligenci, zejména pochopení a openmindset. Schopnost efektivně pracovat v týmu a spolupracovat s ostatními odděleními je důležitá pro dosažení celkového úspěchu firmy. Na této roli prostě nemůže být člověk sólista! Budování a udržování pozitivní firemní kultury, která odráží hodnoty organizace a podporuje angažovanost zaměstnanců, bez těchto dovedností nepůjde.
Organizační schopnosti a timemanagement
Kromě komunikace a budování vztahů je pro tuto roli nezbytné být i hodně strukturovaný. A proč? Protože to není jen o mluvení s lidmi, ale musíte potom věci opravdu realizovat a dotáhnout. Několikrát jsem zažila managery, kteří jen slibovali a slibovali a skutek utek. Nebo takové, kteří si od lidí sbírali zpětnou vazbu, ale již nikdy s informacemi z ní nepracovali a tudíž reálně nic nezlepšili. Timemanagement tomu jde ruku v ruce. Jako HR Manager musíte přepínat ze strategie do úplné operativy, od spokojenosti do náboru atd. Proto je nezbytné být vnitřně organizovaný, případně si k té organizovanosti pomáhat různými “zlepšováky”. Já jsem například zvyklá už několik let mít propojený osobní a pracovní kalendář a využívám 4 různých barev podle toho, zda jde o focus práci, meeting s někým dalším a nebo jen úkol, který je potřeba daný den udělat. Zároveň mám už několik let vypnuté pracovní notifikace na telefonu a do e-mailu se koukám pouze v čas, kdy můžu e-maily efektivně řešit, abych si je potom nemusela podruhé, potřetí číst.
Strategické a inovační myšlení
Bez schopnosti se strategicky zamyslet, nedokáže přispívat k dlouhodobému plánování organizace. HR Manager musí být schopen převádět obecné cíle firmy do konkrétních strategií v oblasti lidských zdrojů. Musí mít dostatečný nadhled a schopnost plánovat v krátkodobém, ale i dlouhodobém horizontu. Vždycky je klíčové vidět takzvaný “big picture” a neutápět se v drobných úkolech, které ovlivňují jen malou část problematiky. Nezbytné je i inovační myšlení, díky kterému posouvá svojí práci neustále vpředu a staví tak konkurenční HR prostředí. Bez potřebného inovačního mindsetu by firma stagnovala a žádný postup ani systém by se nikdy nevylepšil. Schopnost implementovat moderní trendy v oblasti HR je opravdu nezbytná.
Technologie & data & reporting
Ani v HR neplatí to, že jde pouze o softový obor a nemusíte být technicky zdatní. Bez sledování moderních technologií se HR ve firmě daleko neposune. A u sledování to nekončí. Je potřeba jim rozumět. Základem jsou klasické nástroje v rámci google prostředí, outlooku atd. až po nejrůznější ATS, HRIS, WordPress, AI atd. Díky moderním technologiím může HR manager výrazně zefektivnit různé HR procesy a věnovat se těm, u kterých je opravdu důležitý lidský faktor. Kromě technologií je klíčová orientace v datech a schopnost vystihnout klíčová čísla a ukazatele, které by firma měla sledovat. Tyto údaje je následně nezbytné správně zanalyzovat a připravit do prezentovatelné a pochopitelné podoby pro ostatní.
A samozřejmě znalost svého oboru
Poslední a neméně důležité je znát svůj obor. V roli HR Managera jsou často lidé, kteří vyrostli pouze přes jednu HR specializaci a to si myslím, že není dobře. HR Manager by naopak měl být políbený všemi oblastmi, ačkoliv v nich nemusí být profík – na to má svůj tým a své specialisty. Avšak pokud se začne v týmu nebo ve firmě debatovat o nějaké legislativní změně nebo o náborové technice, musí být v roli rádce a měl by vědět o čem je řeč. Bez základní znalosti pracovního práva a HR legislativy se určitě neobejde. Zrovna tak to nedotáhne daleko, pokud nebude mít povědomí o náboru do daného segmentu firmy, o práci s lidmi, odměňování, rozvoji a ostatních HR oblastech.