Jak nastavit odměňovací systém: Praktické tipy

Myslím si, že neexistuje jedno pravidlo na to, jak správně odměňovací systém nastavit. Mám ale pár tipů, jak k celému procesu nastavení přistoupit:

Nejdřív se hodně ptejte a poznejte své lidi 🙂

Na začátku všeho si nejdřív ujasněte koho vlastně ve firmě máte a pokládejte si otázky na tento způsob: Na základě čeho máte nyní nastavené odměňování? Jsou s tím lidé spokojení? Jak dlouho jsou ve firmě? Jak často zvyšujete finance? Zvyšujete i ve chvíli, kdy si o to přímo neřeknou? Máte pohyblivou složku a odměňování různorodé? Vyhodnocujete si efektivně cíle?

Benchmarking na trhu a u konkurenčních firem je nezbytný!

Vždy myslete na to, že dobré lidi vám může konkurence chtít vzít. Proto sledujte a aktualizujte průměrné odměny a ostatní formy odměňování na trhu v daném odvětví a regionu. Vždy porovnávejte odměňování u vás s tržním standardem a zajistěte, aby jste byli konkurenceschopní a přitahovali a udržovali si talenty.

Odměny dělejte různorodé

Vždy myslete na to, že ke každému oboru se přirozeně váže jiný typ osobností a možností pozice vyhodnocovat. Proto neexistuje jeden správný systém odměňování pro všechny. Vytvořte flexibilní systém odměňování, který umožňuje různé formy odměn, jako jsou finanční bonusy, benefity, nebo rozvojové příležitosti.

Vytvořte jasný a transparentní systém

Vždy svým lidem jasně komunikujte kritéria a parametry, na základě kterých jsou odměňováni. Vytvořte srozumitelný systém, který umožní vašim lidem porozumět, jak jsou hodnoceni a jak mohou ovlivnit svou odměnu. Pokud opravdu budou moci svoji odměnu ovlivnit, budou neustále motivovaní.

Pravidelně dělejte hodnotící a rozvojové sezení

Pravidelně se věnujte vyhodnocení výkonu a rozvojovým sezením. Diskutujte o dosažených cílech, silných stránkách a oblastech pro zlepšení. Jasně si vyhodnocujte, co vaši lidé splnili a v čem se naopak potřebují zlepšit, což jednoznačně navažte na pohyblivou část odměny a případné zvýšení odměny.

Myslete na to, že odměňování není jen o financích

Odměňování není jenom o finanční odměně, ale i o všech ostatních benefitech, které svým lidem nabídnete. Proto nezapomínejte předchozí tipy aplikovat nejen na finanční stránku, ale také na stránku benefitů a celkových výhod, které svým lidem poskytnete.

Co se týče konkrétního stylu odměňování, nikdy se mi nevyplatilo lidem dávat pouze fixní částky a nic jiného. I v případě zvýšení si člověk na svojí fixní částku lehce zvykne a po pár měsících už ani neví, že jste mu přidali. Osobně si myslím, že je vhodné lidi udržovat motivované tím, že ví, že si můžou sáhnout na nějaký extra bonus nebo extra benefit v případě, že pracují nad rámec svých povinností. Zároveň si myslím, že by měla mít firma možnost pohyblivé složky, která může být v případě špatné práce ponížená.